Persistence and Dropout in Distance Education: Examining Explanatory Factors

Ana Cristina de Oliveira Lott, Angilberto Sabino de Freitas, Jorge Brantes Ferreira, Yuri Monnerat Lott
DOI: https://doi.org/10.21529/RECADM.2018006

Abstract

The main goal of this research is to propose and test a theoretical model to investigate factors that influence students’ persistence and dropout in undergraduate distance courses. This is a quantitative study whose population is formed by students residing in any region of Brazil, who started a management distance course or even accountancy distance course. In order to measure the variables present in the model, we used scales identified in the literature and, through logistic regression, we investigate the student’s (persistent/dropout) situation. The results show that the model fits the data, which displays that the better evaluated the variables support learning, self-discipline and increase in income, the better is the increase in the students' chances of remaining in the course. On the other hand, it has been found that an increase in the number of children and in the type of course chosen facilitate dropout.

Keywords

persistence; dropout; student retention; distance education


Compartilhe


References


Abbad, G. S. (1999) Um modelo integrado de avaliação de impacto de treinamento no trabalho. Tese de Doutorado. Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília - UNB, Brasília.

Abbad, G. S., & Borges-Andrade, J. E. (2004) Aprendizagem humana em relações de trabalho. In: Zanelli, J. C., Borges-Andrade, J. E. & Bastos, A. V. B. (Org.). Psicologia, organizações e trabalho no Brasil. Porto Alegre: Editora Artmed, p. 237-275.

Abbad, G. S., Carvalho, R. S., & Zerbini, T. (2006) Evasão em curso via internet: explorando variáveis explicativas. Revista de Administração de Empresas - RAE eletrônica, 5(2), 1-26.

Abbad, G. S., Zerbini, T., & Souza, D. B. L. (2010) Panorama das pesquisas em educação a distância no Brasil. Estudos de Psicologia, Campinas, 15(3), 291-298.

Almeida, O. C. S. (2007) Evasão em cursos a distância: validação de instrumento, fatores influenciadores e cronologia da desistência. Dissertação de mestrado. Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília - UNB, Brasília.

Associação Brasileira de Educação a Distância - ABED. (2015) Censo EAD.BR 2014: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil. Curitiba: Ibpex. Disponível em: . Acesso em: 25 mar. 2016.

Bittencourt, I. M. ,& Mercado, L. P. L. (2014) Evasão nos cursos na modalidade de educação a distância: estudo de caso do curso piloto de administração da UFAL/UAB. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 22(83), 465-504.

Borges-Andrade, J. E. (2006) Avaliação integrada e somativa em TD&E. In: Borges-Andrade, J. E., Abbad, G. S. & Mourão, L. (Org.). Treinamento, desenvolvimento e educação em organizações e trabalho: fundamentos para a gestão de pessoas. Porto Alegre: Editora Artmed, p. 343-358.

Borges-Ferreira, M. F., & Abbad, G. S. (2009) Avaliação de aprendizagem em disciplinas de curso técnico a distância. Estudos de Psicologia, 14(2), 141-149.

Brauer, S. (2005) Avaliação em um curso a distância: valor instrumental do treinamento, barreiras pessoais à conclusão e evasão. Dissertação de Mestrado. Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília - UNB, Brasília.

Carvalho, R. S., & Abbad, G. S. (2006) Avaliação de treinamento a distância: reação, suporte à transferência e impactos no trabalho. Revista de Administração Contemporânea - RAC, 10(1), 95-116.

Chaves Filho, H. (2012) Regulação da modalidade de EAD no Brasil. In: Litto, F. M.; Formiga, M. (Org.). Educação a distância: o estado da arte. 2.ed. v. 2. São Paulo: Pearson Education do Brasil, p. 344- 361.

Coelho JR., F. A. (2008) Análise da relação entre variáveis de clientela, suporte à aprendizagem e impacto de treinamento a distância. Revista de Administração Contemporânea - RAC eletrônica, 2(1), 88-104.

Coelho, M. L. (2001) A formação continuada de professores universitários em ambientes virtuais de aprendizagem: evasão e permanência. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Educação, UFMG, Belo Horizonte.

Dancey, C. P., & Reidy, J. (2011) Statistics without maths for psychology. 5.ed. Harlow: Pearson.

Duan, Y., He, Q., Feng, W., Li., D., & Fu, Z. (2010) A study on e-learning take-up intention from an innovation adoption perspective: a case in China. Computers & Education, 55(1), 237-246.

Field, A. (2013) Discovering statistics using IBM SPSS statistics. 4.ed. London: Sage.

Freitas, A. S. (2009) A implementação do e-learning nas escolas de gestão: um modelo integrado para o processo de alinhamento ambiental. Tese de Doutorado. PUC-Rio, 330 p., Rio de Janeiro.

Freitas, A. S., & Bandeira-de-Mello, R. (2012) Managerial action and sensemaking in e-learning implementation in Brazilian business schools. Computers & Education, 59(4), 1.286-1.299.

Garcia-Aretio, L. (2010) ¿Se sigue dudando de la educación a distancia?. Revista Española de Orientacion y Psicopedagia - REOP, 21(2), 240-250.

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2014) Multivariate Data Analysis. 7.ed. Harlow: Pearson.

Hamblin, A. C. (1978) Avaliação e controle do treinamento. Tradução: Gert Meyer. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil.

Iglesias, M; Salgado, J. F. (2012) Effectiveness of occupational training through videoconferencing: comparison with classroom training and individual differences. Revista de psicología del trabajo y de las organizaciones, 28(3), 183-188.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP. (2015) Resumo técnico Censo da educação superior 2013. Brasília. 2013. Recuperado em 01 março 2016, de http://portal.inep.gov.br/web/censo-da-educacao-superior/resumos-tecnicos

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP. (2001) Sinopse Estatística da Educação Superior 2000. Brasília. 2000. Recuperado em 01 março 2016, de http://portal.inep.gov.br/superior-censosuperior-sinopse

Levy, Y. (2007) Comparing dropouts and persistence in e-learning courses. Computers & Education, 48(2), 185-204.

Matias-Pereira, J. (2008) Políticas públicas de educação no Brasil: a utilização da EAD como instrumento de inclusão social. Journal of Technology Management and Innovation, 3(1), 44-55.

Moore, M., & Kearsley, G. (2010) Educação a distância: uma visão integrada. 1. ed. São Paulo: Cengage Learning.

Nascimento, T. P. C., & Esper, A. K. (2009) Evasão em cursos de educação continuada a distância: um estudo na Escola Nacional de Administração Pública. Revista do Serviço Público, 60(2), 159-173.

Rogers, E. M. (1995) Diffusion of innovation. 5.ed. New York: The Free Press.

Rovai, A. P. (2003) In search of higher persistence rates in distance education online programs. Internet and Higher Education, 6(1), 1-16.

Sales, P. A. (2009) Evasão em cursos a distância: motivos relacionamos às características do curso, do aluno e do contexto de estudo. Dissertação de Mestrado. Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília - UNB, Brasília, Brasil.

Santos, E. M., & Oliveira Neto, J. D. (2009) Evasão na educação a distância: identificando causas e propondo estratégias de prevenção. Revista Científica de Educação a Distância, 2(2), 1-10.

Sperber, A. D. (2004) Translation and validation of study instrument for cross-cultural research. Gastroenterology, 126(1), 124-128.

Umekawa, E. E. R. (2014) Preditores de fatores relacionados à evasão e a persistência discente em ações educacionais a distância. Dissertação de Mestrado. Departamento de Psicologia, Universidade de São Paulo - USP, Ribeirão Preto.

Vargas, M. R. M., & Lima, S. M. V. (2004) Barreiras à implantação de programas de educação e treinamento a distância. Congresso Internacional de Educação a Distância, Salvador. Anais... ABED. Disponível em: . Acesso em: 23 abr. 2016.

Walter, A. M. (2006) Variáveis preditoras de evasão em dois cursos a distância. Dissertação de Mestrado. Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília - UNB, Brasília.

Xenos, M., Pierrakeas, C., & Pintelas, P. E. (2002) A survey on student dropout rates and dropout causes concerning the students in the course of informatics of the Hellenic Open University. Computers & Education, 39(4), 361-377.

Yukselturk, E., & Inan, F. A. (2006) Examining the factors affecting student dropout in an online certificate program. Turkish Online Journal of Distance Education, 7(3), 76-88.

Zerbini, T. (2007) Avaliação de transferência de treinamento em curso a distância. Tese de Doutorado. Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília - UNB, Brasília, Brasil.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.