AVALIAÇÃO DE PEQUENOS NEGÓCIOS NO RAMO DE REFEIÇÕES LIGEIRAS

Álvaro Vieira Lima, Débora Vides dos Santos
DOI: https://doi.org/10.5329/RECADM.20060502001

Abstract

It is known that valuation of small companies supports itself in very simple criterion, known as "multiple billing". In other words, traders and brokers in the industry base on the monthly movement of cash from small businesses to determine their value, multiplying the billing value by a number, the so-called multiple, thus finding a starting point for negotiation. This multiple varies depending on the type of business. Certainly this method should keep any relationship with the economic criteria used in more elaborate valuation procedures. This work initially present the main elements involved in the process of valuating a business. Then, are portrayed some concepts of value for its importance in the valuation process. This article presents the results of research done with brokers specialize in buying and sell business-related activities following: Cafeteria, Bakery, Pizza and Restaurant, proposing at the end a small model derived from multiple of that criterion.

Keywords

Valuation of small business; Methods for valuation; Value of small companies


Compartilhe


References


COSTA, Raul. Métodos de Avaliação de Pequenas e Médias empresas. Disponível em:

www.unit.pt/homepage/docentes/raulcosta/artigos.htm. Acesso em Julho 2004.

DAMODARAN, Aswath. Avaliação de investimentos: ferramentas e técnicas para a determinação do valor de qualquer ativo. Trad.: Bazán Tecnologia e Lingüística (Carlos H. Trieschmann e Ronaldo de Almeida Rego). Rio de Janeiro: QualityMark, 1999.

FALCINI, Primo. Avaliação econômica de empresas: técnica e prática – investimentos de risco, remuneração dos investimentos, geração de fundos de caixa, contabilidade por atividades e por fluxo de caixa. São Paulo: Atlas, 1992.

FAMÁ, Rubens e PEREZ, Marcelo Monteiro. Métodos de avaliação de empresas e a avaliação judicial de sociedades: uma análise crítica., 2003.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Minidicionário da língua portuguesa. 3.ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.

FIPECAFI – Fundação-Instituto de Pesquisas Contábeis, Atuarias e Financeiras. Eliseu Martins (org.): Avaliação de empresas: da mensuração contábil à econômica. São Paulo: Atlas, 2001.

HELFERT, Erich A. Techniques of financial analysis. 7.ed. llinois: Irwin, 1991.

KANITZ, Stephen. O Fim das Pequenas Empresas. Revista Veja, Editora Abril, edição 1845, ano 37, nº 11, p. 18, 17 de março de 2004.

KANITZ, Stephen. O Brasil que dá certo: o novo ciclo de crescimento (1995-2005). São Paulo: Makron Books, 1995.

MARTINS, Eliseu. Avaliação de empresas: da mensuração contábil à econômica. Caderno de Estudos., São Paulo. FIPECAFI, v. 13. n. 24, p. 28-37. jul./dez., 2000.

MICRO pequeno e média empresa. Ministério do Desenvolvimento, Indústria e Comércio Exterior. Disponível em: Acesso em Julho 2004.

NEIVA, Raimundo Alelaf. Valor de mercado da empresa: modelos de avaliação econômico-financeira de empresas, exemplos de avaliação com cálculos de valores, subsídios para privatização, compra e venda, cisão, fusão e incorporação. São Paulo: Atlas, 1997.

SOUZA, Ana Cristina França. Engenharia de avaliações: uma visão geral. Comunicação oral: Empresa de Consultoria Apsis (Mestrado em Ciências Contábeis da UERJ, rio de Janeiro, 2001).

SOUZA, Lázaro Evair de, OLIVEIRA, Wagner de, VERZBICKAS, Karin. Quando vale a pena comprar uma empresa. Pequenas empresas grandes negócios. São Paulo, n. 133, p. 22-3, fev., 2000.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.