O MODELO TEIA DE RELAÇÕES PARA A CONSTRUÇÃO DA ESTRATÉGIA EMPRESARIAL
Full Text:
Artigo (Português (Brasil))Abstract
the traditional Cartesians’ vision, centered in the comprehension of mechanical elements which interacts each
other (parts vision, supported by Newton), to the ecological vision, where the attention focus are the relations. To
this intent makes an analysis of the relations importance in our days. Follows by some aspects analysis most
relevant in the paradigm of Cartesians’ mapping, in enterprise strategy. Based on previous sections, propose an
abstraction of organizational strategy called Web of Relations, which uses the hypothesis of one company inherit
the life character. Concludes by the model and proposes future works and researches to validate and investigate
the subject.
Keywords
References
DEMING, W. Edward. A nova economia para a indústria, o governo e a educação. Rio de Janeiro: Qualitymark Editora, 1997.
DRUCKER, Peter F. Desafios gerenciais para o século XXI. São Paulo: Pioneira, 1999.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GOSLING, Jonathan e MINTZBERG, Henry. The five minds of a manager. Harvard Business Review, Boston, v. 81, n. 11, p. 54-63, nov. 2003.
HAWKING, Stephen. O universo numa casca de noz. 5. ed. São Paulo: ARX, 2002.
HEISENBERG, Werner. Physical principles of the quantum theory. New York, Dover Science, 1949.
HENDERSON, B. D. Henderson on corporate strategy. Cambridge: Art Books, 1979.
HOUAISS, Antonio (Ed.). Dicionário eletrônico Houaiss da língua portuguesa. São Paulo: Gama Design, 2001. CD ROM.
KAPLAN, Robert S. e NORTON, David P. Having Trouble with Your Strategy? Then Map It. Harvard Business Review, Boston, v. 78, n. 5, p. 167-176, sept./oct. 2000.
KAPLAN, Robert S. e NORTON, David P. Measuring the strategic readiness of intangible assets. Harvard Business Review, Boston, v. 82, n. 2, p. 52-63, feb. 2004.
MARX, Karl e ENGELS, Friedrich. O manifesto comunista. 12. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.
MASLOW, Abraham Harold. Maslow no gerenciamento. Qualitymark Editora: Rio de Janeiro, 2000.
MATURANA, Humberto e VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento. São Paulo: Palas Athena, 2001.
MINTZBERG, Henry e QUINN, James Brian. O processo da estratégia. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
PORTER, Michael. Estratégia competitiva: técnicas para análises de indústrias e da concorrência. 17. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1986.
PORTER, Michael. Vantagem competitiva: criando e sustentando um desempenho superior. Rio de Janeiro: Campus, 1989.
SÁ, A. Lopes de. Como se faz um balanço. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1978.
SCHUMPETER, Joseph A. Capitalismo, socialismo e democracia. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura, 1961.
STEFIK, Mark e STEFIK, Barbara. Breakthrough: stories and strategies of radical innovation. London: MIT Press, 2004.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.