Empreendedores e inovação: contribuições para a estratégia do empreendimento
Full Text:
Artigo (Português (Brasil))Abstract
mentioned the crescent number of publications and the space opening for discussion in important administration
congress. Such verification motivated the exploratory research presented in this article with the entrepreneurs of
the bread-making sector in São Paulo city that implemented innovations in their businesses accomplished close
to, converting their bakeries of a traditional model for the convenience model. The results obtained from
interviews with those entrepreneurs showed that the generation process and implantation of continuous
innovations is motivated by the search by competitive advantages. As main source of resources of the
innovation process in those small businesses, was the own capacity and the entrepreneur's personality, starting
from his knowledge, ambition, vision, optimism and propensity in working with the inherent risks to the
innovations.
Keywords
References
AAKER, David A. Administração estratégica de mercado. Porto Alegre: Bookman, 2003.
ANSOFF, H. Igor; MCDONNELL, Edward J. Implantando a administração estratégica. São Paulo: Atlas, 1993.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
CASTRO, Luciano T. E.; NEVES, Marcos F.; MERLO, Edgard M. Padarias: alternativas de posicionamento frente um novo cenário. In: SLAD 2004. Anais do XVII Congresso Latino-Americano de Estratégia. Itapema: SLADE, 2004.
CORDEIRO, Adriana T., PAIVA Jr., Fernando G. . Empreendedorismo e o espírito empreendedor: uma evolução dos estudos na produção acadêmica brasileira. In: ENANPAD 2003. Anais, Atibaia: ANPAD, 2003.
DEGEN, Ronald J. O empreendedor fundamentos da iniciativa empresarial. São Paulo: Makron Books, 1989.
DORNELAS, José Carlos A. Empreendedorismo: transformando idéias em negócios. Rio de Janeiro: Campus, 2001.
DRUCKER, Peter F. Inovação e espírito empreendedor. São Paulo: Pioneira, 1987.
FILION, Louis J. Empreendedorismo: empreendedores e proprietários-gerentes de pequenos negócios. RAUSP, São Paulo v.34, n.2, p.05-28, abril/junho 1999.
FLICK, Uwe. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Bookman, 2004.
FOSTER, Richard. Inovação: a vantagem do atacante. São paulo: Best Seller, 1988.
GAMBIN, Anthony J. The Value of Innovation. Management Accounting. Montvale, setembro, 1998.
HARGADON, Andrew; SUTTON, Roert I. Building an innovation factory. Harvard Business Review. v.78, n.3, p.157-156. Boston: Mai/Jun, 2000.
HUSSEY, David. Creativity, Innovation and Strategy. In: HUSSEY, David (Editor) The Innovation Challenge. Chichester: John Wiley & Sons, 1997.
KAPLAN, Robert & NORTON, David P. Organização Orientada para a Estratégia. Rio de Janeiro: Campus, 2001.
KIRZNER, Israel M. Competição e atividade empresarial. Rio de janeiro: Instituto Liberal, 1986.
LEVY, M.; WEITZ, B. A. Administração de Varejo. São Paulo: Atlas, 2000.
LONGENECKER, Justin G. MOORE, Carlos W.; PETTY, J. William. Administração de Pequenas Empresas. São Paulo: Makron Books, 1997.
LOW, Murray B. The adolescence of entrepreneurship Research: Specification of purpose. Entrepreneurship Theory and Practice. v.25, n.4, p17-25. Waco: Verão, 2001.
LUECKE, Richard. Managing Creativity and Innovation. Harvard Business School Press: Boston, 2003.
MALHOTRA, Naresh. Pesquisa de Marketing. Porto Alegre: Bookman, 2001.
McCARTHY, B. The impact of the entrepreneur’s personality on the strategy-formation and plannung process in SME. Irish Journal of Management. v.24, n.1, p154-173. Cork, 2003.
McCLELLAND, David C. A sociedade Competitiva – Realização e Progresso Social. Rio de Janeiro: Expressão e Cultura, 1972.
MINTZBERG, Henry; AHLASTRAND, Bruce; LAMPLE, Joseph. Safari de Estratégia. Porto Alegre: Bookman, 2000.
OHMAE, Kenichi. O Estrategista em ação: a arte japonesa de negociar. São Paulo: Pioneira, 1985.
PERRY, Lee T. Estratégia Ofensiva: Como tornar sua empresa tão competitiva quanto as japonesas e coreanas. São Paulo: Makron Books, 1993.
PORTER, Michael E. Vantagem competitiva criando e sustentando um desempenho superior. Rio de Janeiro: Campus, 1989.
PORTER, Michael E. Criando as vantagens de amanhã. In: GIBSON, Rowan. Repensando o Futuro. São Paulo: Mackron Books, 1998.
PORTER, Michael E. The Competitive Advantage of Nations. Harvard Business Review. v. 68, n.2, p.73-93. Boston: Mar/Abr, 1990.
REVISTA TECNOPAN. Setembro, 2004. Disponível em Acesso em 03/01/2005.
ROGERS, Evereth M. Diffusion of innovations. New York. Free Press, 1995.
SALIM, Simões; NASAJON, Cláudio; SALIM, Helene; MARIANO, Sandra. Administração empreendedora: teoria e prática usando estudos de casos. Rio de Janeiro: Campus, 2004.
SCHUMPETER, Joseph A. Capitalism, socialism, and democracy. New york: Harper, 1950.
SEBRAE – Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Disponível em Acesso em 09/12/2004.
SINDIPAN - Sindicato da Indústria de Panificação e Confeitaria de São Paulo. Disponível em
http://www.sindipan.org.br/analise/analise.htm>. Acesso em 30/10/2004.
STALK, George Jr. Tempo: A Próxima Fonte de Vantagem Competitiva. In: MONTGOMERY, Cynthia A. & PORTER, Michael E. Estratégia: a busca da vantagem competitiva. Rio de Janeiro: Campus, 1998.
THOMKE, Stefan H. Managing experimentation in the design of new products. Management Science. v.44, n.6, p.743-762. Linthicum: Jun, 1998.
VAN de VEM, Andrew. Central problems in the management of innovation. Management Science. v.32, n.5, p.590-607. Maio, 1986.
VON HIPPEL, Eric; THOMKE, Stefan; SONNACK, Mary. Creating breakthroughs at 3M. Health Forum Journal. v.43, n.4, p.20-26. São Francisco: Jul/Ago: 2000.
WRIGHT, Peter; KROLL, Mark J.; PARNELL, John. Administração Estratégica – Conceitos. São Paulo: Atlas, 2000.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.