PROMOÇÃO DE MARKETING: ESTUDO DE CASO NA CREDITAMA

Cláudia Madalena da Silva, Edson Arlindo Silva, Elisângela de Moraes Pereira, Bruna Cardoso
DOI: https://doi.org/10.21529/RECADM.20060501008

Abstract

This study had as objective to consider the tools 4P’s promotion element or mix of marketing, responsible for
publicize, strengthened, the guaranties, the permanent of a credit co-operative on market. To obtain knowledge
about the Iguatama – MG credit co-operative, it was realized an interview joined a responsible employee for this
sector, to detect the negative and positive points in the complex of the adopted marketing. For many companies
the word “marketing”, is steered just to sells and advertisements, this has been mistaking, besides this point, an
effective practice marketing complex involve the customers and their satisfactions. Therefore, the adoption of
promotional practices that aim the company image at customers side is fundamentally important, this becomes it
more attractive.


Keywords

Customers; Mix of Marketing; Quality


Compartilhe


References


BALTAR, P. E. A. Crise contemporânea e mercado de trabalho no Brasil. In OLIVEIRA, M. A. et al. Economia e trabalho. Campinas: Editora da UNICAMP, 1998.

BORGADUS, Emory S. Problemas de cooperação. Rio de Janeiro/São Paulo: Ed. Lidador, 1964.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A. Metodologia científica. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2002.

COBRA, M. H. N. Marketing básico: uma perspectiva brasileira. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1997.

GIANESI, I. G. N., CORRÊA, H. L. Administração estratégica de Serviços: operações para a satisfação do cliente. São Paulo: Atlas, 1994.

GIDDENS, A. As conseqüências da modernidade. São Paulo: Editora da UNESP, 1991.

GOODE, W. J.; HATT, P. K. Métodos em pesquisa social. São Paulo: Nacional, 1979.

GUEDES, C. A. M. et alii. O mundo do trabalho brasileiro em perspectiva histórica: uma leitura a partir da crise do padrão de desenvolvimento e globalização. Uberlândia: Revista de Economia Ensaios da UFU, Vol. 10, nº 2, 07/1996, pp-143-162.

HEMAIS, M. W., SILVA, J. R. G. da. Marketing interno no Brasil: estudos de caso em empresas de serviços. Brasília: ENANPAD, 2005.

HENDERSON, W.; RADO, E.R. Case studies and the teaching of development. Bulletin, Sussex, 11(3): 34-48, jul. 1980.

HOFFMAN, D.L.; NOVAK, T.P.; CHATTERJEE, P. Commercial scenarios for the web: opportunities and challenges. Journal of Computer-Mediated Communication. v. 1, n. 3, December, 1995.

KELLER, E.B. Three vews of tomorrow's consumer - View 2: How Emerging Trends Will Shape the Marketplace. Journal of Advertising Research. v. 34, n. 6, p. RC4-RC6, Nov/Dec 1994.

KOTLER, P. Administração de marketing: análise, planejamento, implementação e controle. 5 ed. São Paulo: Atlas, 1999.

KOTLER, P.; ARMSTRONG, G. Principles of marketing. New Jersey: Prentice-Hall, 1994.

KOTLER, P.; ARMSTRONG, G. Introdução ao marketing. 4 ed. Rio de Janeiro: LTC, 1997.

LAS CASAS, A. L. Marketing de serviços. 3 ed., São Paulo:Atlas, 2002.

LEITE, J. R. de F.; SENRA, R. B. de F. Aspectos jurídicos das cooperativas de crédito. Belo Horizonte: Mandamentos, 2005.

LENIN, V. I. Sobre a cooperação, In; Obras escolhidas. Ed. Alfa-Omega. 1980.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. Porto Alegre: Bookman, 2001.

MACNEILL, P. Research methods. London, Routledge, 1994.

MARX, K. Cooperação. In: O Capital. V. I, São Paulo: Ed. Abril Cultural. 1983.

MATTOSO, J. E. L. A desordem do trabalho. São Paulo: Editora Scritta, 1995.

MAURER JUNIOR, T. M. O cooperativismo: uma economia humana. São Paulo: Ed. Pioneira-Metodista, 1966.

MELLO, J. M. C. O capitalismo tardio. São Paulo: Editora Brasiliense, 1998.

MENEZES, A. Cooperativa de Crédito: o que é e quais seus benefícios. Brasília: Stilo, 2004.

MILIBAND, R. Análise de classes. In: teoria social hoje. (orgs.) Anthony Giddens e Jonathan Turner; tradução de Gilson César Cardoso Souza. São Paulo: Editora da UNESP, 1999.

MLADENATZ, G. História das doutrinas cooperativistas. Brasília: Confebrás, 2003.

OLIVEIRA, S. L. de. Tratado de metodologia científica: projetos de pesquisas, TGI, TCC, monografias, dissertações e teses. 2. ed. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.

ORGANIZAÇÃO DAS COOPERARIVAS BRASILEIRAS – OCB. Anuário do Cooperativismo Brasileiro. Brasília, 2001.

PINHO, D. B. Economia e cooperativismo. São Paulo: Ed. Saraiva, 1977.

PINHO, D. B. Brasil: crédito cooperativo e sistema financeiro. São Paulo: Esetec, 2006.

POCHAMNN, M. Traços gerais do movimento de desestruturação do mercado de trabalho brasileiro. XXV Encontro Nacional de Economia – ANPEC. Recife, 12/1997.

PRZEWORSKI, A. Capitalismo e social-democracia. Tradução de Laura T. Mota. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

ROESCH, S. M. A. Projetos de estágio e de pesquisa em administração: guia para estágios, trabalhos de conclusão, dissertações e estudos de caso. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

SANTOS, B. de S. (Org.). Produzir para viver: os caminhos da produção não capitalista. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

SINGER, P. Globalização e desemprego: diagnóstico e alternativas. 3. ed. São Paulo: Contexto, 1999.

TEIXEIRA JÚNIOR, A. B. et al. Cooperativas de trabalho na administração pública. Belo Horizonte: Mandamentos, 2003.

VERGARA, S. C. Métodos de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 2005.

YIN, R. K. Case study: design and methods. 2nd edition. Applied social research methods series, v.5, Thousand Oaks, CA: Sage, 2001.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.