Estrutura organizacional e gestão do conhecimento
Full Text:
Artigo (Português (Brasil))Abstract
The main goal of this research is to determinate how the Organizational Design Systems can impact the generation and dissemination of knowledge. It is necessary to understand how the information and knowledge flow within the organizations, which types of knowledge are that, which processes are used to disseminate the new generated knowledge, how the knowledge is generated within the organizations and how the organization is designed, among other relevant matters. The raw data obtained through interviews were analyzed in order to detect an effective correlation between questions and variables. The current study allows the conclusion that the Organizational Design have positive effect on Knowledge Management, mainly when practices of working with multidisciplinary teams are adopted to solve problems or to develop innovation projects and when suitable communication systems and environment for the development of a learning and knowledge sharing culture through face to face contacts – supported by appropriated technology – coexist.
Keywords
References
ANGELONI, Maria Terezinha (coord.). Organizações do Conhecimento: infra-estrutura, pessoas e tecnologias. São Paulo: Saraiva, 2002.
BUKOWITZ, W.R., WILLIAMS, R.L. Manual de Gestão do
Conhecimento: Ferramentas e Técnicas que Criam Valor para a Empresa. Porto Alegre: Bookman, 2002.
CHIAVENATO, Idalberto. Teoria Geral da Administração. Rio de Janeiro: Campus, 1999, Volume 2.
CHOO, Chun Wei. A Organização do Conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. São Paulo: SENAC, 2003.
DAVENPORT, T., PRUSAK, L. Conhecimento Empresarial: Como as Organizações Gerenciam o seu Capital Intelectual. Rio de Janeiro: Campus, 1998, 3a ed.
GALBRAITH, Jay. Organizational Design. Reading, USA: Addinson Wesley, 1977.
GERSTEIN, Marc, SHAW, Robert. Arquiteturas Organizacionais para o Século XXI. In: NADLER, David. e outros. Arquitetura Organizacional. Rio de Janeiro: Campus, 1993.
KROGH, G., ICHIJO, K., NONAKA, I. Facilitando a Criação do Conhecimento: Reinventando a Empresa com Poder de Inovação Contínua. Rio de Janeiro: Campus, 2001.
MYERS, Paul S (org). Knowledge Management and Organizational Design. USA: Butterworth-Heinemann, 1996.
NONAKA, Ikujiro. A empresa criadora de conhecimento. In: STARKEY, K. (org). Como as Organizações Aprendem. São Paulo: Futura, 1997.
NONAKA, I. TAKEUCHI, H. Criação de Conhecimento na Empresa. Rio de Janeiro: Campus, 1997.
OLIVEIRA, Djalma. Sistemas, Organizações e Métodos: Uma Abordagem Gerencial. São Paulo: Atlas, 2000, 11ed.
OLIVEIRA Jr., Moacir Miranda. Administração do conhecimento em redes corporativas globais: Um estudo de caso na indústria da propaganda. Tese de Doutorado, FEA/USP,1999.
QUINN, J.B.; ANDERSON, P.; FINKEKSTEIN, S. Gerenciando o Intelecto Profissional: Obtendo o máximo dos melhores. In: KLEIN, David. A Gestão Estratégica do Capital Intelectual: Recursos para a economia baseada no conhecimento. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2002.
ROBBINS, Stephen. Comportamento Organizacional. São Paulo: Prentice Hall, 2002.
ROSSATTO, M.A, CAVALCANTI, M. Modelo Estratégico de Gestão do Conhecimento.XVI SNPTEE - Seminário Nacional de Produção e Transmissão de Energia Elétrica, Campinas/SP, Outubro 2001.
STEWART, Thomas A. Capital Intelectual. Rio de Janeiro: Campus, 1998.
TEIXEIRA Fo, Jayme. Gerenciando Conhecimento. Rio de Janeiro: SENAC, 2000.
TERRA, José Cláudio. Gestão do Conhecimento: O Grande Desafio Empresarial. São Paulo: Negócio Editora, 2001, 2ed.
TERRA, José Cláudio. Gestão do Conhecimento : Aspectos Conceituais e Estudo Exploratório sobre as Práticas de Empresas Brasileiras. Tese de Doutorado, POLI/USP,1999.
VASCONCELLOS, Eduardo. Estrutura das Organizações. São Paulo: Pioneira, 1989, 2ed.
YIN, Robert K. Case Study Research: Design and methods. Thousand Oaks, USA: Sage, 1994, 2ed.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.