O MARKETING ORIENTADO PELO MERCADO
Full Text:
Artigo (Português (Brasil))Abstract
The global economy determined deep changes in the companies’ strategic process, providing opportunities and threats in all segments and demanding competitive products and services. Therefore, the marketing function in the organizations takes greater importance in the development of sustainable competitive advantages. Many authors consider the market orientation as the essence of the business philosophy that leads to the success in the fight for markets because it investigates the consumer’s desires and necessities. This article analyzes the main works that contribute for construction of marketing concept and market orientation.
Keywords
References
AKEL SOBRINHO, Zaki. Orientação para o mercado: uma proposta teórica e um estudo de caso no varejo
brasileiro. 2000. Tese (Doutorado em Administração) – FEA, USP, São Paulo.
ANTONI, Verner Luis; DAMACENA, Cláudio; LEZANA, Álvaro G. R. Um Modelo Preditivo de Orientação para o
Mercado: um Estudo no Contexto do Ensino Superior Brasileiro. In: Encontro Nacional de Pós-graduação em
Administração, 2004, Curitiba -PR. Anais do Encontro Nacional de Pós-Graduação em Administração,
ENAMPAD, 2004.
BARTELS, Robert. The history of marketing thought. Columbus: Publishing Horizons, 1988.
BOONE, Louis E.; KURTZ, David L. Marketing contemporâneo. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos,
CASTILHO FILHO, J. P. Orientação para o mercado em shopping center’s: um estudo comparado em shopping
center’s de valor e convencionais. 2002. Dissertação (Mestrado em Administração) – CEPPAD, UFPR, Curitiba.
DAY, George S. Estratégia voltada para o mercado: processos para a criação de valor dirigido ao cliente. Rio de
Janeiro: Record, 1990
DESHPANDÉ, Rohit; FARLEY, John U.; WEBSTER, Frederick E, Jr. Corporate culture, customer orientation,
and innovativeness in japanese firms: A Quadrad Analysis. Journal of Marketing, Chicago, v. 57, n. 1, p. 23-27,
January 1993.
JAWORSKI, Bernard J.; KOHLI, Ajay K. Market orientation: antecedents and consequences. Journal of
Marketing, Chicago, v. 57, p. 53-71, July 1993.
KOHLI, Ajay K.; JAWORSKI, Bernard J. Market orientation: the construct, research propositions and managerial
implications. Journal of Marketing, Chicago, v. 54, n. 2, p. 1-18, Apr. 1990
KOHLI, Ajay K.; JAWORSKI, Bernard J.; KUMAR, Ajith. MARKOR: A measure of market orientation. Journal of
Marketing Research, Chicago, v. 30, n. 4, p. 467-477, Nov 1993.
KOTLER, P. Administração de marketing. 10ª ed. São Paulo: Prentice Hall, 2000.
McCARTHY, Jerome E. Basic marketing: a managerial approach, 12. ed. Homewood, IL: Irwin, 1996.
NARVER, John C.; SLATER, Stanley F. The effect of market orientation on business profitability. Journal of
Marketing, Chicago, v. 54, n. 4, p. 20-35, Oct. 1990.
PEREIRA, B. C. S.. Implementação e mensuração da estratégia de orientação para o mercado. In: VIII
Seminário de Administração - SemeAd, Faculdade de Economia e Adminstração da Universidade de São Paulo
– FEA/USP. São Paulo: Anais do SemeAd, 2005.
PERIN, Marcelo G. A relação entre orientação para mercado, aprendizagem organizacional e performance.
Tese (Doutorado em Administração) - PPGA / Escola de Administração, UFRGS, Porto Alegre.
PERIN, Marcelo G; SAMPAIO, Cláudio H. Performance empresarial: uma comparação entre indicadores
subjetivos e objetivos. In: Encontro Nacional de Pós-graduação em Administração, 1999, Foz do Iguaçu - PR.
Anais. Foz do Iguaçu: ENANPAD, 1999.
SAMPAIO, Claudio H. Relação entre orientação para o mercado e performance empresarial em empresas de
varejo de vestuário do Brasil. 2000. Tese (Doutorado em Administração) – PPGA / Escola de Administração,
UFRGS, Porto Alegre.
SHAPIRO, B. What the hell is ‘market-oriented’? Harvard Business Review, p.119-125, Nov-Dec., 1988
SOUZA, F. A. M. De. Introdução ao marketing de 6ª. geração. São Paulo: Makron Books, 1994.
TOALDO, Ana Maria M. A disseminação do conceito de marketing nas maiores empresas privadas industriais
do estado do Rio Grande do Sul. 1997. Dissertação (Mestrado em Administração) – PGA / Escola de
Administração, UFRGS, Porto Alegre
URDAN, André Torres.O impacto da orientação para o mercado sobre o desempenho financeiro: as
concessionárias de veículos da Ford e Volkswagen. 2001 (Relatório final de pesquisa) – Núcleo de Pesquisas e
Publicações da EAESP, FGV, São Paulo.
WEBSTER, F. E. Executing the new marketing concept. Marketing Management. v. 3, p. 8-17, 1994.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.