A UNIVERSIDADE DO SÉCULO XXI RUMO AO DESENVOLVIMENTO SUSTENTÁVEL
Full Text:
Artigo (Português (Brasil))Abstract
The human activities on the environment are intensifying along the time and in a more accentuated way starting from the Industrial Revolution, in the end of the XIX century, resulting in poverty, social and economic exclusion, consumerism, waste and environmental degradation. The university is the privileged place for an education driven to the demands of our time. It is attributed to it the responsability of educating for the maintainable development, as its students directly or for influence of its managers and other key agents implied in the process.
Keywords
References
BATESON, G. Natureza e espírito. Lisboa: Dom Quixote, 1987.
BERTALANFFY, L. V. Teoria Geral dos Sistemas. São Paulo: Vozes, Petrópoles, 1977
DIAS, Genebaldo F. Educação ambiental: princípios e práticas: São Paulo: Gaia, 1993.
FOUTO, A. R. F. O papel das univesidades . http://www.campusverde/pt - acesso em 26.09.2003.
GONZÁLEZ, C. L. ABADÍA, J. M. M. Global Reporting Iniciative: Contabilidad y Sostenibilidad. Revista
Partida Doble. n. 135, p. 80-87, jul/ago. 2002. www.partidadoble.es. Acesso em 15.06.2003.
KORNHAUSER, A. Criar oportunidades. Educação um tesouro a descobrir. 6. ed. São Paulo: Cortez;
Brasília, DF: MEC: UNESCO, 2001.
MATURANA, H. Emoções e linguagem na educação e na política. Tradução de Fernando Campos
Fortes. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.
MAYOR, F. Preparar um futuro viável: ensino superior e desenvolvimento sustentável. In: Conferência
mundial sobre o ensino superior. Tendências de educação superior para o século XXI. Anais da
Conferência Mundial do Ensino Superior. Paris: 1998.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. www.centrorefeducacional,pro.br. Acesso
em 25.08.2003.
http://www.copernicus-campus.org. - acesso em 27.09.2003
http://www.campus.unl.pt - acesso em 26.09.2003
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.