UM ESTUDO DA SATISFAÇÃO DOS COLABORADORES DE UMA EMPRESA DE MATERIAIS ELÉTRICOS A PARTIR DA ANÁLISE EM COMPONENTES PRINCIPAIS
Full Text:
Artigo (Português (Brasil))Abstract
This study relates the satisfaction attributes of the collaborators of an electrical materials company, located in the West of Santa Catarina. The sampling is probabilistic and represents the census, once it includes 72 collaborators of the company, distributed in three focus groups: head office, branch 1 and branch 2. The technique of critical incident was adopted, and a questionnaire semi-structured with open questions was used to collect data. The answers were transformed in units of meaning and classified through the content analysis. Then, it was proceeded the quantitative phase. For better visualization, the data went by the analysis in main components (ACP). On one side, it was verified that the largest degree of the collaborators' satisfaction is related to the fact that they work in an organized company, that provides professional growth and motivates people formation with courses and trainings. For other, it was inferred that the dissatisfaction factors refer to the relationship among co-workers, to the lack of integration among sections and to the individuality.
Keywords
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, 1977.
BECKER, B.; HUSELID, M., ULRICH, D. Gestão estratégica de pessoas com “scorecard”: interligando pessoas, estratégias e performance. Rio de Janeiro: Elsevier, 2001.
CHIAVENATO, I. Gerenciando pessoas: O passo decisivo para a administração participativa. São Paulo: Makron Books, 1994.
CHIAVENATO, I. Introdução à teoria geral da administração. 6. ed. Rio de Janeiro: Campus, 2000.
DAVIS, K.; NEWSTROM J. W. Comportamento humano no trabalho. São Paulo: Pioneira, 1996.
DUTRA, J. S. Gestão de pessoas: modelo, processos, tendências e perspectivas. São Paulo: Atlas, 2006.
FINEMAN, S. Emoção e o processo de organizar. In: CLEGG, S. R., HARDY, C.; NORD, W. R. Handbook de estudos organizacionais: reflexões e novas direções. São Paulo: Atlas, 2001.
GIEGOLD, W. C. Administração por objetivos: uma abordagem de instrução programada. São Paulo: McGraw-Hill, 1980.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
HAIR, JR. et al. Fundamentos de métodos de pesquisa em Administração. São Paulo: Bookman, 2005.
LACOMBE, F.; HEILBORN, G. Administração: princípios e tendências. São Paulo: Saraiva, 2003.
LOESCH, C.; HOELTGEBAUM, M. Métodos estatísticos multivariados aplicados à economia de empresas. Blumenau: Nova Letra, 2005.
MORIN, E. Os sentidos do Trabalho. Revista de Administração de Empresas. v. 41, n. 43, p. 8-9, jul./set., 2001.
MORIN, E. Sentidos do trabalho. In. WOOD JR, T. Gestão empresarial: O fator humano. São Paulo: Atlas, 2002.
MORIN, E. O perigo da satisfação. Administração no Milênio: revista da escola de administração – UFGRS. v. 44, n. 14, p. 15-17, 2006.
MORIN, E.; TONELLI, M. J.; PLIOPAS, A. L. V. O trabalho e seus sentidos. Revista Psicologia & Sociedade, v. 19, ed. Esp. 1, p. 47-56, 2007.
OLIVEIRA, S. L. Tratado de metodologia científica: projetos de pesquisas, TGI, TCC, monografias, dissertações e teses. 2. ed. São
Paulo: Pioneira, 2002.
PEREIRA, J. C. R. Análise de dados qualitativos: estratégias metodológicas para as ciências da saúde, humanas e sociais. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1999.
ROBBINS, S. P. Comportamento organizacional. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2005
SCHINDLER, P. S.; COOPER D. R. Métodos de pesquisa em administração. 7. ed. Porto Alegre: Bookman, 2003.
SMITH, D. K. Fazendo a mudança acontecer: 10 princípios para motivar. Rio de Janeiro: Campus, 1997.
TAYLOR, F. W. Princípios de administração científica. São Paulo: Atlas, 1963.
VERGARA, S. C. Projetos e relatórios de pesquisa em Administração. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
VROOM, V. H. Gestão de pessoas, não de pessoal. 3. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1997.
ZEITHAML V. A.; BITNER M. J. Marketing de serviços: a empresa com foco no cliente. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2003.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.