Um estudo sobre as opiniões de consumidores não especializados, no município de São Paulo, acerca da utilização do software livre e do software proprietário
Full Text:
Artigo (Português (Brasil))Abstract
The aim of this study was to construct a scale to assess attitudes and opinions on free software and proprietary software, to analyze the opinions of students of Higher Education Institutions (IES) about the use of Free Software (SL) and Proprietary Software (SP), representing two types of software on the market of information technology. To conduct this study was used a literature review and a field survey with 400 respondents by the trial samples, which provided grants and theoretical models to compare these two types of software. Thus it was possible to identify nine factors for the comparison between the SL and SP from the view of students of courses of administration, accounting and others, who knew the two types of software, but were not experts in the subject and were established in the municipality of São Paulo. The overall results showed advantages for Free Software in relation to Software Owner. The literature review and field survey allowed the identification of discrepancies between some factors in the opinions of the authors and students, which can be explained by the bias of the works consulted and also by preference of students from the sample by a type of software or other.
Keywords: Consumer behavior, Free Software, Proprietary Software.
Keywords
References
ALENCAR, A. F. A pedagogia da migração do software proprietário para o livre: uma perspectiva freiriana. 165 f. Dissertação
(Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2007.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DAS EMPRESAS DE SOFTWARE – ABES. Mercado brasileiro de software. São Paulo, 2009. 8 p. Disponível em . Acesso em: maio 2009.
CENTRO DE ESTUDO SOBRE AS TECNOLOGIAS DA INFORMAÇÃO E DA COMUNICAÇÃO – CETIC. Tipo de sistema operacional utilizado – computador de uso principal. 2008. Disponível em:
. Acesso em: março 2009.
DIDIO, L. Yankee group report. Infra-estrutura de aplicação & plataformas de software. Boston. Abril, 2005.
ENGEL, J. F; BLACKWELL, R. D.; MINIARD, P. W. Comportamento do consumidor. 9. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2008.
EUROPEAN WORKING GROUP ON LIBRE SOFTWARE. Free software/open source: information society opportunities for Europe? Abr. 2000. Disponível em:
. Acesso em: fev. 2007.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
HAIR, J. F. et al. Análise multivariada de dados. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.
HEXSEL, R. A. Software livre. Propostas de ações de governo para incentivar o uso do software livre. RT-DINF 004/2002. Curitiba:
Universidade Federal do Paraná - Departamento de Informática, 2002.
ITDATA. Software Livre é utilizado por 73% das maiores empresas do país. 2008. Disponível em:
.
Acesso em: fev. 2009.
IWASAKI, E. Y. movimento open source: a importância da comunicação e da relação entre empresas e comunidades para o mercado 2008. 41 f. Monografia (Especialista) - Curso de
Marketing, Faculdade de Comunicação Social Cásper Libero, São Paulo, 2008.
KRISHNAMURTHY, S. Cave or community? an empirical examination of 100 mature open souce projetc. First Monday, 2002. Disponível em:
namurthy/>. Acesso em: maio 2008.
MOON, J. Y; SPROULL, L. Essence of distributed work: the case of the Linux Kernel. First Monday, v.5, n. 11, Nov 1999. Disponível
em:
. Acesso em: jun. 2007.
NÚCLEO DE INFORMAÇÃO E COORDENAÇÃO DO PONTO BR – NIC. BR. Menos de um quinto das casas brasileiras têm Internet. Disponível em:
htm>. Acesso em: maio 2009.
RAYMOND, E. S. The cathedral and the bazaar. Sebastopol: O’Reilly, 1999.
SALEH, A. M. Adoção de tecnologia: um estudo sobre o uso de software livre nas empresas.
149 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Ciências Econômicas, Departamento de Pós Graduação em Administração, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da
Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.
SANTOS, C. D.; GONÇALVES, M. A. Análise da substituição de um software proprietário por um software livre sob a ótica do custo total de propriedade: estudo de caso do setor de peças
automobilísticas. Revista Contemporânea em Contabilidade, Florianópolis, v. 3, n. 6, p. 39-60, 2006.
SILVEIRA, S. A. Comunicação digital e a construção dos commons. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2007.
SOLOMON, M. R. O comportamento do consumidor: comprando, possuindo e sendo. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2002.
TONG, T. W. Programa de informação para o desenvolvimento Ásia-Pacífico. Manuais eletrônicos sobre softwares livres de Fonte
Aberta. Kuala Lumpur: PNUD- APDIP /Elsevier,2004.
VILLATE, J. E. O software livre no ensino superior. In: ENCONTRO SOFTWARE LIVRE NA ADMINISTRAÇÃO PÚBLICA. Lisboa. Anais...
Lisboa, Ministérios da Justiça, da Educação e da Cultura, 2006.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.