EVIDENCES OF INDOOR ENTREPRENEURSHIP IN ORGANIZATIONS IN THE INNOVATION CONTEXT [doi: 10.5329/RECADM.20100902002]

Magnus Luiz Emmendoerfer, Josiel Lopes Valadares, Marcos Hashimoto
DOI: https://doi.org/10.5329/RECADM.20100902002

Abstract

This study is a theoretical essay resulting from a research about the construction of knowledge in entrepreneurism in Brazil. It aims at identifying and discussing the evidences of the internal entrepreneurism, having as basis two empirical elements, the “Intra-entrepreneurism” and “Corporative Entrepreneurism” in organizations in the innovation context. In methodological terms, the data sources were essentially secondary, having as basis the main technical and scientific production concerning this theme in the events organized by the Associação Nacional de Pós Graduação e Pesquisa em Administração (ANPAD). The principles of meta-analysis and the content analysis technique were used, and they permitted to observe the differences between the Intra-entrepreneurism and the Corporative Entrepreneurism in organizational and behavioral terms. Among the main results, it is observed, as reflections needed in the field, the necessity to clarify the elements that distinguish corporative entrepreneurs from the internal-entrepreneurs in the organizations, as well as understand the element that stimulate behaviors turned to the internal entrepreneurism. Among the more evidenced behaviors turned to the innovation in organizations of technological basis the ones which stand out are: search for opportunities and initiatives, establishment of targets, systematic planning and monitoring, persuasion and network, independence and self-confidence. As future perspectives of investigation, there is a vast field to explore in the singularities of the manifestation in contemporary organizations of internal entrepreneurism in Brazil in a comparative perspective, especially in the ones inserted in the innovation context.

 


Keywords

Corporate Entrepreneurship; Intra Entrepreneurship; Innovation


Compartilhe


References


ALBERNETHY, A. M.; FRANKE, G. R. “The information content of advertising: a meta-analysis”. Journal of Advertising, v. 25, n. 2.

Minneapolis: American Academy of Advertising, 1996, p. 1-17.

BALBI, R. V.; VALADARES, J. L. Estratégia e planejamento. bases da cultura empreendedora. um trabalho teórico In: Simpósio de Gestão da Inovação Tecnológica, 25. Anais... Brasília (DF). SIMPÓSIO/ANPAD. 2008. CD.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2004.

BERTERO, C. O.; CALDAS, M. P., WOOD JR., T. Critérios de avaliação da produção científica em administração no Brasil. Relatório de pesquisa. São Paulo: NPP/EAESP-FGV, 1998.

BORINI, F. M; OLIVEIRA JUNIOR, M. de M.; GUEVARA, A. J. H. Proposição de uma tipologia das subsidiárias estrangeiras no Brasil: resultados de evidências empíricas. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 29. Anais... Brasília. EnANPAD. 2005. CD.

CÂMPELO, A. F; ALMEIDA, A. M. B. É possível desenvolver habilidades de intraempreendedorismo em estágios supervisionados? Analisando uma proposta de aproximação teórico-empírica. In: ENCONTRO DE ENSINO E PESQUISA EM

ADMINISTRAÇÃO E CONTABILIDADE, 1, Anais... Recife. EnEPQ/ANPAD. 2007.

CARDOSO, O. de O; BARINI FILHO, U. A abordagem cognitiva na formação da competência empreendedora: caso da Odebrecht. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 27. Anais... Atibaia: EnANPAD/ANPAD. 2003. CD.

CHIEH, N.; ANDREASSI. Intraempreendedorismo: um estudo de caso sobre o entendimento e a aplicação dos fundamentos organizacionais associados ao termo. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓSGRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 31. Anais... Rio de Janeiro. EnANPAD/ANPAD. 2007. CD.

COZZI, A.; ARRUDA, C. Desenvolvimento a capacidade empreendedora de uma organização. In: ENCONTRO DE ESTUDOS ORGANIZACIONAIS, 3. Anais... Atibaia. EnEO/ANPAD. 2004. CD.

DELLAGNELLO, E. H. L. Novas formas organizacionais: ruptura com o modelo burocrático? Florianópolis, 2000. 179f. Tese (Doutorado em Engenharia da Produção), Centro Tecnológico. Universidade Federal de Santa Catarina.

DORNELAS, J. C. Empreendedorismo corporativo. São Paulo: Campus, 2003.

DURKHEIM, E. As regras do método sociológico: texto integral. São Paulo: Martin Claret, 2002.

EMMENDOERFER, M. L. A estratégia e o planejamento como pilares da cultura empreendedora: um trabalho teórico na perspectiva brasileira. Revista Qualit@as (UEPB), v. 7, n. 1, p. 9, 2008.

EMMENDOERFER, M. L. As transformações na esfera do trabalho no final do século XX. Florianópolis, 2000. 53f. Monografia (Prêmio Senador Milton Campos 2000). Fundação Milton Campos - Conselho de Reitores das Universidades Brasileiras, 2000.

EMMENDOERFER, M. L. Controle do tempo: a percepção dos atores gerenciais da Usiminas S.A. Florianópolis, 2004. 205f. Dissertação (Mestrado em Administração). Programa de Pós-Graduação em

Administração. Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC.

EMMENDOERFER, M. L. Geração de idéias e tempo livre: o caso da Imaginarium. Florianópolis, 2002. 214f. Monografia (Curso de Graduação em Administração). Centro Socioeconômico. Universidade Federal de Santa Catarina.

EMMENDOERFER, M. L.; COLAÇO, P.; PEREIRA, M. F. Evidências e reflexões para a cultura do empreendedorismo e inovação nas organizações: um estudo teórico-empírico sobre a estratégia do tempo livre. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO DE CURSOS DE GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 17., 2006, São Luis. Anais... ANGRAD, 2006.

EMMENDOERFER, M. L.; VALADARES, J. L.; BALBI, R. V. Esforços para a construção do conhecimento sobre “empreendedorismo interno”: reflexões e perspectivas a partir de eventos da ANPAD (1997-2007). In: SIMPÓSIO DE GESTÃO DA INOVAÇÃO TECNOLÓGICA, 25. Anais... Brasília (DF). SIMPÓSIO/ANPAD. 2008. CD.

EPSTEIN, J. H. “Making sense of science: the rise of meta-analysis”. Book review. The Futurist, v. 32, n. 2, 1998, p. 44-45.

FILION, L. J, Entendendo os intra-empreendedores como visionistas, Revista de Negócio, FURB, v.9, n.2, abril/junho, 2004 (edição especial empreendedorismo).

GARCÊS, M. G; SBRAGIA, R. As estratégias de empreendedorismo corporativo interno por desenvolvimento de mercados e os fatores críticos do sucesso. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓSGRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 30. Anais... Salvador. EnANPAD. 2006. CD.

GUIMARÃES, T. B. C; MACHADO-DA-SILVA, C. L. Empreendedorismo corporativo e comportamento estratégico: estudo de caso. In: SIMPÓSIO DE GESTÃO DA INOVAÇÃO TECNOLÓGICA, 24. Anais... Gramado. SIMPÓSIO/ANPAD. 2006. CD.

HASHIMOTO, M. Espírito Empreendedor nas organizações. São Paulo: Saraiva, 2006.

HISRICH, R. D.; PETERS, M. P. Empreendedorismo. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.

HUNT, M. How science takes stock. New York: Russell Sage Foundation, 1997.

IRELAND, R. D., COVIN, J. G.; KURATKO, D. F. Conceptualizing corporate entrepreneurship strategy. Entrepreneurship Theory and Practice, v. 33, n. 1, p. 19-46, jan., 2009. doi:10.1111/j.1540-

2008.00279.x

MACHADO-DA-SILVA, C.; CARNEIRO DA CUNHA, V.; AMBONI, N. Organizações: o estado da arte da produção acadêmica no Brasil. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 14, 1990. Anais. Belo Horizonte: ANPAD, 1990. p. 11-28. v. 6 (Organizações).

MALLMANN, T. D. M; BORBA, B. W; RUPPENTHAL, J. E. Avaliação as tipologia dos empreendedores residentes de incubadoras utilizando o teste “Kersey Temperament Sorter”. O caso da incubadora

tecnológica se Santa Maria. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 29. Anais... Brasília: EnANPAD/ANPAD. 2005. CD.

MINTZBERG, H. Criando organizações eficazes. São Paulo : Atlas, 1995.

MINTZBERG, H.; QUINN, J. B. O processo da estratégia. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

OAKLEY, K. Not so cool Britannia: The role of the creative industries en economic development. International Journal of Cultural Studies, v. 7, n.1, p.67-77, mar., 2004. doi:10.1177/1367877904040606.

PESSOA, E.; GONÇALVES, S. M. G. Administração empreendedora: uma abordagem comportamental. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 28. Anais… Curitiba. EnANPAD/ANPAD. 2004. CD.

PHAN, P. H. Corporate entrepreneurship: Current research and future directions, Journal of Business Venturing, v. 24, n. 3, p. 197-205, may, 2009. doi:10.1016/j.jbusvent.2009.01.007

PINCHOT III, G. Intrapreneuring. São Paulo: Harbra, 1989.

SANTOS, P. N. dos; LEZANA, Á. G. R. As características do comportamento do intraempreendedor. In: ENCONTRO NACIONAL DE EMPREENDEDORISMO, 3., 2001, Florianópolis. Anais... Florianópolis: [s. n.]. CDROM.

SEIFFERT, P. Q. Empreendendo novos negócios em corporações: estratégias, processo e melhores práticas. São Paulo: Atlas, 2005.

SEQUEIRA, S. V. Intraempreendedorismo em organizações não-governamentais como prática de gestão e como legitimação: estudo de caso da ONG REFAZER. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓSGRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 29. Anais. Brasília: EnANPAD/ANPAD. 2005. CD.

STONER, J. A. F.; FREEMAN, R. E. Administração. 5. ed. Rio de Janeiro: LTC, 1994.

THOMPSON, J. D. Organizations in action. New York: McGraw-Hill, 1967.

UNCTAD – UNITED NATIONS CONFERENCE ON TRADE AND DEVELOPMENT. Empretec. On-line. Disponível em: . Acesso em: jun. 2008.

URICCHIO, W. Beyond the great divide: Collaborative networks and the challenge to dominant conceptions of creative industries. International Journal of Cultural Studies, v. 7, n.1, p.79-90, Mar., 2004. doi:10.1177/1367877904040607

VALADARES, J. L.; EMMENDOERFER, M. L.; Existem diferenças comportamentais entre empreendedor corporativo e intraempreendedor? In: ENCONTRO MINEIRO DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 5. Anais... Viçosa/MG. EMEPRO. 2009. CD.

VAN DE VEN, A. H. Central problems in the management of innovation. Management Science, v. 32, n. 5, may, 1986. doi:10.1287/mnsc.32.5.590

WEBER, M. Economia e sociedade. 4. ed. Brasília: UnB, 2004. 2v.

WOOD JR., T.; BENDASSOLLI, P. F.; KIRSCHBAUM, C.; PINA E CUNHA, M. (Coord.). Indústrias criativas no Brasil. São Paulo: Atlas, 2009.

ZIMMER, P.; HOELTGEBAUM, M. Um estudo sobre a empregabilidade dos funcionários de uma estatal. In: ENCONTRO DE ESTUDOS ORGANIZACIONAIS, 3, Anais... São Paulo: EnEO/ANPAD, 2004. CD.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.