BIBLIOTECA DE HIPERTEXTOS PARA ANÁLISE ORGANIZACIONAL: O SISTEMA PANTEON COMO PLATAFORMA ABERTA DE DESENVOLVIMENTO COLABORATIVO DE ESTUDOS DE CASOS ONLINE
Full Text:
Artigo (Português (Brasil))Abstract
This paper aims at discussing the possibility of establishing a collaborative network based on a freeware web-based tool with the potential to add innovative elements to the process of management teaching and learning. The current social, cultural and technological contexts require the widespread adoption of similar cognitive support tools for organizational analysis by business students. In order to illustrate some future possibilities, we briefly present recent experiences with the use of a hypertextual tool for collaborative case analysis. In all three of the experience scenarios (analysis of cases previously registered in the system; development and analysis of a new hypertextual case study and the use of the collaborative interface for qualitative analysis in a business game), we could observe how the tool contributed to the development of abilities of teamwork and decision making, besides the competency of information gathering and processing and also the capacity to deal with the complexity of ill-structured knowledge domains. We concluded that the successful use of such web-based tool in these three contexts is a supporting evidence that it is possible to envisage the creation of a nation-wide library of hypertextual cases for organizational analysis.
Keywords
References
AUTHIER, M. Pays de connaissances. Paris : Rocher, 1998.
BETTETINI, Gianfranco. Semiótica, computação gráfica e textualidade. In: PARENTE, André. Imagem-máquina: a era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1996.
BORGES, Jorge Luis. Biblioteca de Babel. InfoHome. 1941. Disponível em: http://www.ofaj.com.br/textos.html. Acesso 25 de
novembro de 2004.
DEIBERT, Ronald J. Parchment, printing and hypermedia. Nova York: Columbia University Press, 1997.
GOLDSCHMIDT, P. C. Simulação e jogo de empresas. Revista de Administração de Empresas. v.17, n.3, Rio de Janeiro: FGV,
maio/jun.1977, pp.43-46.
Isaac, J. R. Identifying educational core competencies for the information age. In: Taylor, Harriet e Horgenbirk, Pieter (Org.). Information and communication technologies in education:
The school of the future. Boston: Kluwer Academic Publisher: 2001.
JOHNSON, Steven. Cultura da interface: como o computador transforma nossa maneira de criar e comunicar.Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.
JONASSEN, David et al. Cognitive flexibility hypertexts on the web: engaging learners in meaning making. In: Khan, Badrul H. (Org.). Webbased Instruction. Englewood Cliffs: Educationa Technology Publishing, 1997.
JONES, Manley Howe. Tomada de decisões pelo executivo. São Paulo: Atlas, 1973.
LANDOW, George. Hypertext: the convergence of contemporary critical theory and technology. Baltimore: John Hopkins Press, 1992
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1999.
LIMA, Marcos. Estudos de Casos Hipertextuais: Rumo a uma Inovação no Método Harvard de Ensino de Gestão. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMASDE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO - Anais do XXVI ENANPAD. Salvador, Setembro de 2002.
LIMA, Marcos. Estudos de casos hipertextuais: rumo a uma inovação no método Harvard de ensino de gestão. Revista de Administração
Contemporânea, Curitiba, v. 7. n. 3, jul-set., 2003a.
LIMA, Marcos. Potencial de suporte cognitivo das tecnologias interativas de comunicação: desenvolvimento de uma interface hipertextual
dinâmica para análise organizacional baseada em estudos de casos. Tese de doutorado – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas, Universidade Federal da Bahia,
Salvador, agosto de 2003b.
LIMA, Marcos. Interfaces hipertextuais e o potencial de aprendizagem mediada por novas tecnologias de comunicação. Comunicarte Revista de Comunicação e Arte, Aveiro, Portugal. v. 1, n. 1, p. 41-46, 2001.
LIMA, Marcos; KOEHLER, Matthew; SPIRO, Rand. cognitive flexibility hypertexts and the development of creative and critical thinking in business education: The Panteon project. In: XXVIII
ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 2004, Curitiba. Anais do XXVIII ENANPAD. 2004.
MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensão do homem. São Paulo: Cultrix, 1974.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2004.
MOTTA, Gustavo; LIMA, Marcos Cerqueira. Indicações para a gestão da qualidade em serviços turísticos para consumidores da terceira idade: uma análise qualitativa com a interface Panteon.
Caderno Virtual de Turismo, Rio de Janeiro, v. 07, n. 01, p. 52-62, 2007.
MOTTA, G.; LIMA, M.C.; WANDRELEY, Y.B. O uso do sistema panteon para pesquisa qualitativa em análise organizacional. Diálogos Possíveis, Salvador, ano 6, n. 02, 2007.
OKADA, Alexandra ; ALMEIDA, Fernando. Navegar sem mapa? In: LEÃO Lúcia. (org.) Derivas: cartografias do ciberespaço. São Paulo: Senac, 2004.
PALÁCIOS, Marcos. Hipertexto, Fechamento e o uso do conceito da não-linearidade discursiva. Disponível em:
ipertexto.html> Acesso em: 11/04/2008.
ROSAS, A. R. ; SAUAIA, A. C. A. Jogos de empresas na educação superior no Brasil: perspectivas para 2010. In: XXX EnANPAD -
Encontro da Associação Nacional de Programas de Pós-Graduação em Administração, 2006, Salvador, BA. Anais do XXX EnANPAD, 2006. v. 1. p. 1-15.
SPIRO, Rand J. Knowledge representation, content specification, and the development of skill in situation specific knowledge assembly: some constructivist issues as they relate to cognitive
flexibility theory and hypertext. In: Jonassen, David e Mandl, H. (Org.). Constructivism and the technology of instruction. Hillsdale: LEA, 1992.
SPIRO, Rand J. e JEHNG, J. C. Cognitive flexibility and hypertext: theory and tecnology for nonlinear and multidimensional traversal of complex subject matter. In: Nix, Don e Spiro, Rand J. (Org.).
Cognition, education, and multimedia: exploring ideas in high technology. Hillsdale, N.J.: L. Erlbaum, 1990.
VICENTE, Paulo. Jogos de empresas. São Paulo: MAKRON Books, 2001.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.