ANÁLISE ESTRATÉGICA DAS ÁREAS DE MARKETING E FINANÇAS NO PROCESSO DE FORMAÇÃO E MANUTENÇÃO DOS PREÇOS: O CASO DA MONTADORA FIAT AUTOMÓVEIS S.A.
Full Text:
Artigo (Português (Brasil))Abstract
important factors for the consumers. In the context, it is possible to think in the need of the companies to
elaborate your prices based on costs, or in the competition, or even, in the value for the customer. The objective
of this work is to analyze the strategies used by the departments of Marketing and Finances of Fiat Automóveis
in the formation and maintenance of the prices of vehicles 0 Km. It is a case study, where interviews were made
semi-structured with collaborators of the departments of Marketing and Control in the intention of relating the
tools used for analysis and to verify the degree of existent coherence among the used strategies, some negative
points that contribute to the destruction of value highlighting. The study demonstrates the vision of the sections
involved in the formation and maintenance of the prices, presenting as result the importance of the coherence
among those departments.
Keywords
References
ANFAVEA. Anuário estatístico da indústria automobilística brasileira. São Paulo, Edição 2002.
CARDOSO, Adalberto M. et al. De JK a FHC: a reinvenção dos carros. São Paulo: Scritta, 1997.
CRESSMAN JR., George E. A definição de preço na prática. HSM Management, São Paulo, n.33, p.74-82, jul./ago. 2002.
CZINKOTA, Michel R. et al. Marketing as melhores práticas. Porto Alegre: Bookman,2001.
DOLAN, Robert J. ; SIMON, Herman. O poder dos preços: as melhores estratégias para ter lucro. São Paulo: Futura, 1998.
DRUCKER, Peter F. Inovação e espírito empreendedor. 2. ed. São Paulo: Pioneira, 1985.
EXPRESSO FIAT. Revista interna da Fiat Automóveis. Editada pela comunicação interna. Edição de ouro, especial 100 anos, 1999.
FIAT AUTOMÓVEIS S.A.. Dicionário do carro. Disponível em Acesso em 11 nov. 2002.
HAMMER, Michel. A agenda. Rio de Janeiro: Campus, 2002.
KOTLER, Philip; ARMSTRONG, Gary. Princípios de marketing. 7.ed. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos , 1999.
LAURIA, Luciano Carlos.Gerenciamento de custos e do lucro. Especialização em administração financeira. Belo Horizonte: Fundação Dom Cabral, 1997. (Apostila)
NAGLE, Thomas T.; HOLDEN Reed K.. The strategy and tatics of pricing: a guide to profitable decision Making. 3. ed. New Jersey: Prentice Hall, 2002.
NUENO, José Luis. O impacto do preço no mercado. HSM Management, São Paulo: n.33, p.84-8, jul./ago. 2002.
PORTER, Michael E. Estratégia competitiva: técnicas para análise de indústrias e da concorrência. 17.ed. Rio de Janeiro: Campus, 1986.
SELLTIZ, J. Métodos de pesquisa nas relações sociais. 10. ed. São Paulo: EPU, 1980.
SILVA, Edna Lúcia da. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. Florianópolis: Laboratório de Ensino a Distância da UFSC, 2001.
SINDICATO DOS METALÚRGICOS. Os tributos na carona. São Paulo, 1999.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.