A RELAÇÃO ENTRE PERFIL E PRÁTICAS DOS DOCENTES DOS CURSOS DE ADMINISTRAÇÃO
Full Text:
Artigo (Português (Brasil))Abstract
Interested in the issue of quality in higher educations the present study attempts to inquiry the likely relations between the professional profile of the administration’ professors with their current lecturing practices, more specifically the teaching and evaluation technologies. These relationships were explored through a survey with more two hundred faculty members in Curitiba (PR). The paper begins with a brief overview of the business administration programs and quality of education. Yet show professional profile’ professors and your practices. With the support of descriptive statistics and the Chi-square test, a profiling of the specialists, masters and doctorates was made together with the description of the lecturing and evaluation practices. Finally, the paper shows that there is great homogeneity of such practices among teachers with different levels of training and suggest general guidelines regarding the quality of business administration teaching at college level.
Keywords
References
BABBIE, E. Métodos de pesquisas de survey. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2001.
BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394 de dezembro de 1996. Disponível em: . Acesso em: 20/03/2005.
COMISSÃO DE ESPECIALISTAS DE ENSINO DE ADMINISTRAÇÃO DO MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DO DESPORTO – CEEAD. Padrões de qualidade para cursos de graduação em administração. Brasília: MEC, 2002.
CRUBELATTE, J. M. Parâmetros de qualidade de ensino superior: análise institucional em IES privadas do estado de São Paulo. Tese (Doutorado em Administração). Fundação Getúlio Vargas/ EAESP/FGV, São Paulo, 358 p. 2004.
CUNHA, M. I. Aula universitária: inovação e pesquisa. In: MOROSINI, M.; LEITE, D. B. C. (Orgs.) Universidade futurante. São Paulo: Papirus Editora, 1997.
FESTINALLI, R. C. A formação de mestres em administração: por onde andamos?. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 29, Anais... Brasília: ANPAD, 2005.
FOLLET, M. P. The teacher-student relation. Administrative Science Quarterly, p. 137-149, 1970.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 12a edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP. Censo da educação superior: resultados e tendências. Disponível em: <
http://www.inep.gov.br/superior/censosuperior/resultados/resultados_tendencias.htm>. Acesso em: 20/03/2005.
KARAWEJCZYK, T. C.; ESTIVALETE, V. F. B. O sentido do trabalho e o desenvolvimento de competências: perspectivas sob a ótica do professor universitário. In: ENCONTRO DE ESTUDOS ORGANIZACIONAIS, 2, Anais... Recife: ANPAD, 2002.
LIMA, M. C. Ensino, pesquisa, capacitação e titulação docente no ensino da graduação em administração. In: ENCONTRO NACIONAL DOS CURSOS DE GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 16, Anais... Belo Horizonte: ANGRAD, 2005.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração e interpretação de dados. São Paulo: Atlas, 1990.
MELLO, S. C. B.; DUTRA, H. F. O.; OLIVEIRA, P. A. S. Avaliando a qualidade de serviço educacional numa IES: o impacto da qualidade percebida na apreciação do aluno de graduação. Organização & Sociedade, Salvador, v. 8, n. 21, p. 125-137, Mai./Ago. 2001.
MINTZBERG, H.; GOSLING, J. Educando administradores além das fronteiras. Revista de Administração de Empresas, v. 43, n. 2, p. 29-43, Abr./Mai./Jun. 2003.
MOTTA, F. C. P. A questão da formação do Administrador. Revista de Administração de Empresas, v. 23, n. 4, p. 53-55, Out./Dez. 1983.
NASSIF, V. M. J.; HANASHIRO, D. M. M. A competitividade das
universidades particulares à luz de uma visão baseada em recursos. Revista de Administração Mackenzie, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 95-114, Jan./Jun. 2002.
NEUMAN, L. W. Social research methods: qualitative and quantitative approaches. Boston: Allyn & Bacon, 1997.
PAULA, A. P. P. Tragtenberg e a resistência da crítica: pesquisa e ensino na administração hoje. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 41, n. 3, p. 77-81, Jul./Set. 2001.
PROVINCIALI, V. L. N.; SARAIVA, L. A. S.; MESQUITA, H. T.; CAMPOS, L. O. B. N. A graduação em administração sob a ótica discente: um estudo comparativo em instituições de ensino superior de Sergipe. Caderno de Pesquisas em Administração, São Paulo, v. 12, n. 2, p. 19-36, Abr./Jun. 2005.
SPIEGEL, M. R. Estatística. 2 ed. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1988.
TEIXEIRA, C. H. A identificação de competências em instituições de ensino superior: uma abordagem estratégica. In: SEMINÁRIOS EM ADMINISTRAÇÃO, 8, Anais... São Paulo: SEMEAD, 2005.
TRIOLA, M. F. Introdução à estatística. 7 ed. Rio de Janeiro: LTC, 1999.
VALADÃO JR., V. M.; GABRIEL, F. S.; MORIGUCHI, S. N. Avaliação do curso de administração da UFU: validando os 8A`s. In: SEMINÁRIOS EM ADMINISTRAÇÃO, 8, Anais... São Paulo: SEMEAD, 2005.
VERGARA, S. C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 1998.
VERGARA, Sylvia C. Repensando a relação ensino-aprendizagem em administração: argumentos teóricos, práticas e recursos. Organização & Sociedade, v. 10, n. 28, p. 131-142, Set./Dez. 2003.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.