ANÁLISE DAS INTELIGÊNCIAS MÚLTIPLAS DOS GRADUANDOS DO CURSO DE ADMINISTRAÇÃO DA UNIVERSIDADE REGIONAL DE BLUMENAU

Marcos Polli, Jaison Ademir Sevegnani, Maria José Carvalho de Souza Domingues, Nelson Hein
DOI: https://doi.org/10.5329/RECADM.20080701006

Abstract

The analysis of the multiple intelligences developed by Gardner is important, because it makes possible to know the learning styles so much to the teachers as for the students. The objective of this study was to present the results of a research accomplished in the Regional University of Blumenau (FURB) with the students of the degree course in Administration using the Inventory of the Multiple Intelligences (IIM) created by Armstrong (2001), still making considerations for the development of teaching strategies on the part of the teachers through the concept of the 8 multiple intelligences proposed by Gardner. The used methodology went to the descriptive research, with method of the type rising with quantitative data. Data were collected with 305 students of the degree course in Administration, divided with emphasis in the course External Trade and in the course Business Administration. The analysis was accomplished through the theory of regression analysis with aid of the software LHStat. The intelligences that more it highlighted were the logical-mathematics, the interpersonal intelligence and the kinesthetic intelligence, the intelligences that presented decrease went to the intelligences, naturalistic, musical, linguistics, space and intrapersonal intelligence, with this suggests herself new strategies and more appropriate teaching methods to the teachers, with objective of improving the didacticism in the classroom.

 


Keywords

Multiple intelligences; Methodology of Teaching;Teaching strategy


Compartilhe


References


ANTUNES, C. As inteligências múltiplas e seus estímulos. 4. ed. Campinas: Papirus, 1998.

ANTUNES, C. O que mais perguntam sobre as inteligências múltiplas. Florianópolis: CEITEC, 2003.

ARMSTRONG, T. Inteligências múltiplas na sala de aula. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2001.

DALFOVO, M. S. O estudo do uso dos recursos do ambiente virtual de aprendizagem (AVA) no Curso de Graduação de Administração da Universidade Regional de Blumenau. 2007.136 f, il. Dissertação

(Mestrado em Administração) - Programa de PósGraduação em Administração, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2007.

FLECK, C. F. Inteligências múltiplas e comportamento gerencial: estudo da relação entre os perfis dos coordenadores de pós- graduação das universidades federais do RS. Santa Maria:

UFSM, 2008. 159 p. Dissertação - Programa de Pós-Graduação em Administração, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008.

GARDNER, H. Estruturas da mente: a teoria das inteligências múltiplas. Porto Alegre: Artes Medicas, 1994.

GARDNER, H. Multiple intelligences after twenty years. Chicago, Illinois: American Educational Research Association. Disponível em:

_years.pdf > Acesso em: 29 mai. 2008.

HAIR, J. F. et al. Análise multivariada de dados. 5. ed. Porto Alegre : Bookman, 2005.

KONG, Y. A study on multiple intelligences theory and English language teaching. International Education Studies. v., n. 1, p. 133-138, 2009.

LOWMAN, J. Dominando as técnicas de ensino. São Paulo: Atlas, 2004.

MOKHTAR, I. A.; MAJID, S.; FOO, S. Information literacy education through mediated learning and multiple intelligences. Reference Services Review. v. 35, n. 3, p. 463-486, 2007.

MORAN, S.; KORNHABER, M.; GARDNER, H. Orchestrating multiple intelligences. Educational Leadership, v. 64, p. 22-27, 2006.

NIELSEN, Tine. Implementation of learning styles at the teacher level, Education + Training. v. 50, n. 2, p. 155-166, 2008.

PASSARELLI, B. A teoria das inteligências múltiplas aliada à multimídia na educação: novos rumos para o conhecimento. In: III Simpósio Brasileiro de Geoprocessamento, 1995, São Paulo.

Anais do III Simpósio Brasileiro de Geoprocessamento. São Paulo: Escola Politécnica da Universidade de São Paulo, 1995. v. 1. p. 151-

SAMPAIO, C. A. C.; MANTOVANELI JR, O. Para pensar uma nova racionalidade de tomada de decisão que promova o desenvolvimento sustentável. RAE. Revista de Administração de

Empresas, 2008. Universidade Regional de Blumenau (FURB).

Blumenau, 2008. Disponível em

/Administracao%20Gestao%20Empresarial

%20%20Noturno%202003%201.PDF > Acesso em

jul. 2008.

WALTER, S. A.; FLORES, D. C.; DOMINGUES, M. J. C. de S.; LAUER, F.; SCHNEIDER, M. A. Ensinando e aprendendo a partir das inteligências múltiplas: estudo no curso de administração da

PUCPR, Campus Toledo, Paraná, Brasil. In: SILVEIRA, A.; DOMINGUES, M. J. C. de S.. (Org.). Ensino na área de administração e avaliação em Instituições de Ensino Superior. Blumenau: EDIFURB, 2006, v. 1, p. 109-130.

SILVEIRA, A. Similaridades e divergências no desenvolvimento das inteligências múltiplas de um curso de Ciências Contábeis: um comparativo entre cursos, turmas e gêneros. In: Congresso USP de

Controladoria e Contabilidade, 8. São Paulo, 2008.

Anais... São Paulo: Congresso USP de Controladoria e Contabilidade, 2008.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.