Intraempreendedorismo: Um Estudo de Caso sobre o Entendimento e a Aplicação do Termo em uma Instituição Bancária

Nelson Chieh, Tales Andreassi
DOI: https://doi.org/10.5329/RECADM.20080702006

Abstract

This paper aims at analyzing the understanding of company staff observed concerning matters associated to the theme intrapreneurship, as well as its application within the company. In this study, the existence of corporate practices will also be verified that aim towards the encouragement of intrapreneurship. Using interview techniques, it is intended to verify the level of staff knowledge about the concepts associated to intrapreneurship. The human resource corporate programs and the cultural change will be analyzed through the light of the characteristics of an intrapreneurial organization with the purpose of identifying the existence or not of institutional incentive.

 


Keywords

Intrapreneurship; intrapreneur; corporate entrepreneurship; innovation


Compartilhe


References


ANDREASSI, T. Avaliação de desempenho de profissionais técnicos : um estudo de casos. 1994. Dissertação (Mestrado em Administração de Empresas) – Faculdade de Economia e Administração da Universidade de São Paulo, São

Paulo, 1994.

ANDREASSI, T. Empreendedorismo corporativo. GV Executivo, São Paulo, v. 4, n. 3, p. 63-67, ago./out. 2005.

ANTONCIC, B. Organizational processes in intrapreneurship: a conceptual integration. Journal of Enterprising Culture, s/l, v. 9, n. 2, p. 221-235, jun. 2001.

DORNELAS, J. C. A. Empreendedorismo corporativo:como ser empreendedor, inovar e se diferenciar na sua empresa. Rio de Janeiro: Campus, 2003.

EESLEY, D.T.; LONGENECKER, C.O. Gateways to intrapreneurship. Industrial Management, v. 48, n.1, p.18-25, 2006.

GOOSEN C. J.; CONING, T. J.; SMIT, E.M. The development of a factor based instrument to measure corporate entrepreneurship: a South African perspective. South Africa Business Management, p. 39-51, jun. 2002.

HASHIMOTO, M. Espírito empreendedor nas organizações: aumentando a competitividade através do intraempreendedorismo. São Paulo: Saraiva, 2006.

KNIGHT, R. M. Corporate innovation and entrepreneurship in Canada. Business Horizons, 83, 1985.

PINCHOT, G. Intrapreneuring: por que você não precisa deixar a empresa para tornar-se um empreendedor. São Paulo: Harbra, 1989.

PRYOR, A. K.; SHAYS, E. M. Growing the business with intrapreneurs. Business Quarterly, p. 43-45, Spring 1993.

RUSSELL, R. D. Developing a process model of intrapreneurial systems: a cognitive mapping approach. Entrepreneurship theory and practice, p. 65-84, Spring, 1999.

SELLTIZ, C.; JAHODA, M.; DEUTSCH, M; COOK, S. Métodos de pesquisa nas relações sociais. Editora da Universidade de São Paulo, 5. ed., São Paulo, 1975.

YIN, R. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.

ZAHRA, S.; COVIN, J. Contextual influences on the corporate entrepreneurship performance relationship: a longitudinal analysis. Journal of Business Venturing, v. 10, p. 43-58, 1995.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.