INSTITUTIONAL FRAMEWORK AND INTERNATIONALIZATION: A STUDY OF CASE OF BRASIL SUL FITNESS IN THE ARGENTINE MARKET
Full Text:
Artigo (Português (Brasil))Abstract
Research on international issues have acquired significant importance in academic studies. Since the end of the last century, Brazil has been undergoing a process of exploring new markets, allowing local companies to seek for new markets in different institutional frameworks. The purpose of this article is to analyze the internationalization process of Brasil Sul Fitness inside the Argentinean market. It was observed that the decision to reach an international market may undermine many resources of the firm, but on the other hand it brings possibilities to seek for new opportunities of transactions beyond national borders. The decision to enter and stay in a foreign country may vary according to different institutional frameworks found.
Keywords
References
ABDI – Agencia Brasileira de Desenvolvimento Industrial. Complementariedad productiva entre Argentina y
Brasil: Detección de Sectores Estratégicos para el Abordaje de Negocios Conjuntos, Maio de 2009.
ABDI – Agencia Brasileira de Desenvolvimento Industrial. Integração produtiva: caminhos para o MERCOSUL. Disponível em:
. Acesso em: 21 mar. 2010.
ALVARENGA, S. de B.; BALESTRIN, A. Estratégias coletivas para internacionalização de pequenas e médias
empresas. In: ENCONTRO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 33, 2009, São Paulo. Anais... Rio de Janeiro, ANPAD, 2009.
ARAGÃO, J. M. El arancel externo común del MERCOSUR: reflexiones a partir de aspectos parciales de la realidad brasileña. Revista de Integración Latinoamericana, n. 8, p. 3-12, 1993.
ARAÚJO JR., J. T. O programa de integração Argentina-Brasil e as tendências atuais da economia mundial. Ensaios FEE, v. 10, n. 2, p. 181-188, 1989.
BAPTISTA, L. O.; MERCADANTE, A. A.; CASELLA, P. B. MERCOSUL: das negociações à implantação. 2. ed. São Paulo: LTR, 1998.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Petropólis: Vozes, 2002.
BAUMANN, R.; LERDA, J. C. A integração econômica entre Brasil, Argentina e Uruguai: que tipo de integração se pretende? In:
VERSIANI, F. R.; NEVES, R. B.; LERDA, J. C. Brasil - Argentina -
Uruguai: a integração em debate. São Paulo: Marco Zero, 1987.
BRASIL SUL FITNNES. Do Brasil para o mundo. Disponível em: . Acesso em: 14 nov. 2009.
CANDEAS, A. W. Relações Brasil-Argentina: uma análise dos avanços e recuos, Revista Brasileira de Política Internacional, v. 48, n. 1, p. 178-213, 2005.
CATEORA, P. R.; GRAHAM, J. L. Marketing internacional. 10. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2001
CARNIER, L. R. Marketing internacional para brasileiros. 2. ed. São Paulo: Aduaneiras, 1989.
CHTOUROU, W.; CRUZ, L. B.; DELGADO, N. A. Perfis e desafios informacionais no processo de internacionalização de PMEs. In: ENCONTRO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM
ADMINISTRAÇÃO, 30, 2006, Salvador. Anais... Rio de Janeiro, ANPAD, 2006.
CHRISTOPHER, M.; PECK, H.; TOWILL, D. A taxonomy for selecting global supply chain strategies. The International Journal of Logistics Management, v. 17, n. 2, p. 277-287, 2006.
COASE, R. H. The nature of the firm. Economica, v. 4, n. 16, p.386-405, 1937.
DIB, L. A.; CARNEIRO, J. Avaliação comparativa do escopo descritivo e explanatório dos principais modelos de internacionalização de empresas. In: ENCONTRO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 30, 2006, Salvador. Anais... Rio de Janeiro, ANPAD, 2006.
ERSIANI, Â. F.; GUIMARÂES, L. de O.; TEIXEIRA, T. C. O setor têxtil e o Mercosul: estratégias de internacionalização e gestão. In: ENCONTRO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM
ADMINISTRAÇÃO, 30, 2006, Salvador. Anais... Rio de Janeiro, ANPAD, 2006.
ESTRELLA FARIA, J. A. O Mercosul: princípios, finalidades e alcance do tratado de Assunção. Brasilia: MRE,1993.
FORTE, A. H. A. C.; MOREIRA, M. Z.; MOURA, H. J. de. Competitividade internacional baseada em recursos. estudo do processo de internacionalização das maiores empresas exportadoras do setor calçadista brasileiro. In: ENCONTRO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 30, 2006, Salvador. Anais... Rio de Janeiro, ANPAD, 2006.
GARRIDO, I. L.; LARENTIS, F.; SLONGO, L. A. Estratégias de entrada em mercados internacionais e performance exportadora. In: ENCONTRO DE MARKETING DA ANPAD, 2, 2006, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro, ANPAD, 2006.
GEMSER, G.; BRAND, M. J.; SORGE, A. Exploring the internationalization process of small businesses: A study of dutch old and new economy firms. Management International Review, v. 44, n. 2, p. 127-150, 2004.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
GODOY, A. S. Pesquisa qualitativa – tipos fundamentais. Revistas de Administração de Empresas, v. 35, n. 3, jul./set., p. 10-25, 1995.
HAGE, J. A. A. As relações diplomáticas entre Argentina e Brasil no MERCOSUL: princípios de hegemonia, dependência e interesse nacional no tratado de Assunção. Curitiba: Juruá, 2004.
HIRATUKA, C. Relatório de acompanhamento setorial (número 2): têxtil e confecção. Projeto: Boletim de Conjuntura Industrial, Acompanhamento Setorial e Panorama da Indústria. Convênio: ABDI e NEIT/IE/UNICAMP. Campinas/SP: Dezembro de 2008. Disponível em: . Acesso em 22 nov. 2008.
HONÓRIO, L. C.; RODRIGUES, S. B. A internacionalização sob o foco de múltiplas perspectivas: um survey com empresas brasileiras de manufaturados. In: ENCONTRO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓSGRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 30, 2006, Salvador. Anais... Rio de Janeiro, ANPAD, 2006.
HOLLENSTEIN, H. Determinants of international activities: Are SMEs different? Small Business Economics, v. 24, n. 5, p. 431-450, 2005.
JOHANSON, J.; VAHLNE, J. E. Management of foreign market entry. Scandinavian International Business Review, n.1, v. 3, p.9-27, 1992.
KNIGHT, F. Risco, incertezas e lucros. Rio de Janeiro: Nacional, 1972.
KOTLER, P. Administração de marketing: a edição do novo milênio. 10. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2000.
MAIA, J. de M. Economia internacional e comércio exterior. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2003
MAIS, L.; AMAL, M. Instituições e internacionalização de empresas: proposição de um modelo. In: ENCONTRO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 33, 2009, São Paulo. Anais... Rio de Janeiro, ANPAD, 2009.
MÉNARD, C. A new institutional approach to organization. In:
MÉNARD, C.; SHIRLEY, M. M. (eds). Handbook of new institutional economics. Boston-Dordrecht: Kluwer Academic Press, 2004.
NORTH, D. Institutions, institutional change, and economic performance. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
PIPKIN, A. Marketing internacional. São Paulo: Aduaneiras, 2000.
PORTO, M. C. L.; FLORES JR., R. G. Teoria e políticas de integração na União Européia e no MERCOSUL. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.
PRETIOUS, M.; LOVE, M. Sourcing ethics and the global market: The case of the UK retail clothing sector. International Journal of Retail & Distribution Management, v. 34, n. 12, p. 892-903, 2006.
RIALP, A.; RIALP, J.; KNIGHT, G. The phenomenon of early internationalizing firms: what do we know after a decade (1993-2003) of scientific inquiry? International Business Review, v. 14, p. 147-166, 2005.
RICHARDSON, R. J. (Cood.). Pesquisa social: métodos e técnicas. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
ROOT, F. R. Entry strategies for international markets. New York: Lexington Books, 1994.
SHARMA, D; BLOMSTERMO, A. The internationalization process of born globals: a network view. International Business Review, v. 12, n. 6, p. 739-753, 2003.
SCHWEIG, C.; EVANGELISTA, O. C. S.; NIQUE, W. M. Histórico das relações de integração econômica entre Brasil e Argentina e suas influências na configuração e no futuro do MERCOSUL. In: Colloque de IFBAE, 5, 2009. Grenoble. Anais... IFBAE, 2009.
THORTENSEN, V. et al. O Brasil frente a um mundo dividido em blocos. São Paulo: Nobel, 1994.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
VOSS, C. A. Alternative paradigms for manufacturing strategy. International Journal of Operations & Production Management, v. 25, n. 12, 2005.
WELCH, L.S.; LUOATARINEN, R. Internationalization: evolution of a concept. Journal of General Management, v. 14, n. 2, p. 34-55, 1988.
ZEN, A. C.; FENSTERSEIFER, J. E.; PREVOT, F. Internacionalização de empresas em clusters industriais e a visão baseada em recursos. In: ENCONTRO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 30, 2006, Salvador. Anais... Rio de Janeiro, ANPAD, 2006.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.